فلسفه درس پژوهی و آنچه امروز در سیستم آموزشی کشور رایج است:

درس پژوهی

درس پژوهی الگوی عملی باز بینی مداوم الگوهای ذهنی و باز اندیشی مشارکتی عمل کارگزاران آموزشی است.این الگو مبتنی بر پژوهش مشارکتی در کلاس درس استو الگویی موثر برای بهبود مستمر آموزش وتدریس محسوب می شود.درس پژوهی  به مثابه  روش نوین پژوهش  در عمل و هسته های کوچک تحول درآموزش ، به گسترش پژوهش و تولید دانش حرفه ای در مدرسه کمک می کند.به علاوه بر فرایند یادگیری گروهی وبهسازی مستمر تدوین برنامه،اجرا،بازبینی،باز اندیشی،یادگیری و ترویج یافته ها)مبتنی است وفرصتی برای سهیم شدن کارگزاران آموزشی در تجربه های یکدیگر فراهم می آورد(سرکار آرانی،شیباتا و ماتوبا،2007،لوئیس،پری و فرایدکین،2009،فرناندز و همکاران،2003)

دانلود فایل های درس پژوهی

تیم تخصصی بانک فایل پژوهشی معلمان در راستای دانلود درس پژوهی ابتدایی در خدمت فرهنگیان محترم می باشد و هر نمونه درس پژوهی که در ذهن معلمان باشد را به مرحله اجرا در می آورد.[نمونه فایل های درس پژوهی" 

درس پژوهی هدیه های آسمانی سوم ابتدایی درس بهترین تصمیم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی بخوانیم اگر جنگل نباشد پایه سوم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی مطالعات اجتماعی سوم دبستان چادر نشین ها و روستاییان به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان

خرید محصول

درس پژوهی آماده سوم دبستان نیرو در همه جا به صورت کامل و آماده فصل بندی کامل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی گوناگونی گیاهان کلاس سوم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

گزارش درس پژوهی پایه سوم نیازهای جانوران به صورت کامل و آماده دقیق ترین نمونه موجود.

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی هدیه های آسمانی روز دهم پایه سوم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

گزارش درس پژوهی سوم ابتدایی خواندن ساعت به صورت کامل و آماده بهترین نمونه موجود.

4000 تومان
خرید محصول

دانلود درس پژوهی سوم دبستان کتاب علوم درس چرخه آب به صورت کامل و آماده بهترین نمونه موجود.

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی ریاضی گوشه سوم دبستان به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

نمونه درس پژوهی بازیافت سوم دبستان کتاب مطالعات اجتماعی

4000 تومان
خرید محصول

دانلود درس پژوهی کلاس سوم کتاب علوم درس مواد اطراف ما به صورت کامل و آماده دقیق و کامل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی سوم دبستان کتاب ریاضی درس ضرب روی محور کاملترین نمونه موجود در اینترنت

4000 تومان
خرید محصول

دانلود درس پژوهی کلاس سوم ابتدایی کتاب ریاضی درس الگویابی

4000 تومان
خرید محصول

نمونه درس پژوهی پایه سوم ابتدایی درس فارسی

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی علوم انرژی چیست کلاس سوم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی گرما ومواد ۲ کلاس سوم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی هنر کلاس سوم ابتدایی درس قصه گویی به وسیله تصویر خوانی بهترین نمونه موجود

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی سوم ابتدایی کتاب علوم درس نور و مشاهده اجسام

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی فارسی پایه سوم دبستان درس فداکاری کاملترین و بهترین نمونه

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی قرآن پایه سوم ابتدایی درس روخوانی سوره الرحمن بهترین نمونه موجود

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی آماده کلاس سوم دبستان مقایسه عددها به صورت کامل و دقیق

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی آماده پایه سوم دبستان مفهوم کسر ها بهترین نمونه

4000 تومان
خرید محصول

دانلود درس پژوهی سوم ابتدایی کتاب ریاضی درس مفهوم ضرب

4000 تومان
خرید محصول

دانلود درس پژوهی پایه سوم ابتدایی کتاب ریاضی درس جدول ضرب کاملترین نمونه موجود

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی ریاضی درس مفهوم ضرب سوم ابتدایی – ۱۶ صفحه

4000 تومان
خرید محصول

سوم ابتدایی کتاب ریاضی درس تقارن

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی علوم انرژی سوم دبستان به صورت کامل و آماده فصل بندی کامل

4000 تومان
خرید محصول

نمونه درس پژوهی کلاس سوم کتاب علوم درس اندازه گیری طول و جرم به صورت کامل و آماده

4000 تومان
خرید محصول

گزارش درس پژوهی سوم دبستان مهره داران بهترین نمونه موجود.

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی جدول ارزش مکانی هزارتایی ها : ریاضی سوم ابتدایی در ۴۰ صفحه

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی درس الگو یابی – ریاضی سوم ابتدایی در ۴۰ صفحه

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی ریاضی درس ساعت بعد از ظهر سوم ابتدایی – ۴۰ صفحه

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی ریاضی درس ضرب روی محور سوم ابتدایی – ۳۸ صفحه

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی محیط دایره – ریاضیات سوم ابتدایی در ۴۱ صفحه

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی محیط اشکال هندسی – ریاضی سوم ابتدایی – ۴۳ صفحه

4000 تومان
خرید محصول

محیط و مساحت مربع و مستطیل – سوم ابتدایی

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی ریاضی معرفی کیلومتر سوم دبستان به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی علوم مواد اطراف ما سوم دبستان به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی ریاضی الگوی تقارن سوم دبستان به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی ریاضی مقایسه ی عددها پایه سوم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

طرح درس ریاضی شعاع وقطر دایره پایه سوم

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی آموزش قرآن کریم پایه سوم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

طرح درس ضرب اعداد یک رقمی پایه سوم به صورت کامل و آماده با فصل بندی دقیق و تکمیل

4000 تومان
خرید محصول

درس پژوهی الگویی موثربرای بهبود مستمر آموزش

درس  پژوهی الگوی  عملی بازبینی  مداوم  الگوهای ذهنی و  باز اندیشی مشارکتی عمل کارگزاران آموزشی و الگویی موثربرای بهبود مستمر آموزش در مدرسه است(سرکارآرانی،1394) درس پژوهی هسته ی بنیادی تحول مدارس ازموسسات آموزشی(مدرسه به مثابه ی سازمان آموزشی-نتیجه گرا)به مدارس یادگیرنده (مدرسه به مثابه ی سازمان یادگیرنده –مدرسه به مثابه ی سازمان یادگیرنده-فرایندگر)است یک نمونه درس پژوهی یک رویکرد نظام مند مطالعه ، توسعه و بهبود آموزش و  یادگیری است  به بیان  دیگر  یک  چرخه پژوهشگری درباره یادگیری دانش آموزان است که به منظور ارتقای یادگیری معلمان و بهبودآموزش وپرورش اجرا می شود که تلاش  معلمان" یادگیری  بهتر" دانش آموزان است. درس پژوهی الگوی پژوهشی معلمان در مدرسه و کلاس درس برای بهسازی  مستمر آموزش، غنی سازی یادگیری، پرورش حرفه ای معلمان و تولید دانش حرفه ای است.

اثرات درس پژوهی در نظام آموزشی

یافته های  پژوهشی نشان می دهد که درس پژوهی  به گسترش فرهنگ  آموزش  و یادگیری در  مدرسه  یاری می رساند و محیطی را فراهم می سازد تا معلمان ازیکدیگر بیاموزند،دانش حرفه ای خودرا ارتقا دهنددر رفتار خودباز اندیشی کنندو در تحول مستمر آموزش مشارکت داشته باشند.در این الگو مدرسه و کلاس به اجتماع یادگیری تبدیل می شود و معلمان فرصتی  برای با هم  حرف زدن و گفت گوی حرفه ای پیدا می کنند،ایده ی درس پژوهی به معلمان،پزوهشگران و استادان یاری می رساند تا بر قابلیت های خود از طریق یادگیری از یکدیگربیفزایندو در فرایند گروهی ،کیفی  و مشارکتی به تولید دانش حرفه ای کمک کنند. اگر چه تفاوت های فرهنگی مدارس و مناسبات اجتماعی پیچیده در هر جامعه روش ها و ابزارها ی اثربخش را برای به کارگیری مدل درس پژوهی و مخصوصا درس پژوهی ابتدایی توصیه  می کنند.درس پژوهی ازبعدی دیگر کاربرد روش علمی در مدرسه و فرایند آموزش و یادگیری است،بدین شکل که معلمانبطور مشارکتی فرضیه ای را درباره بهترین روش تدریس یک موضوع درسی شکل می دهند،سپس سعی می کنند بر اساس مشاهدات دلایل ،شواهد و مستنداتی که اعضای گروه جمع آوری کرده اند ،این فرضیه را در مقابل دانش آموزان بیان  نمایند و در نتیجه آن مشخص می شود که چه موفقیت هایی کسب شده و چه قسمت هایی  نیاز به اصلاح دارد .پس از مقداری تامل ،باز اندیشی ،اندیشه و تفکر هشیارانه اصلاحات لازم را انجام داده و سپس فرضیه اصلاح شده را مجددا آزمون می کنندو این فرایند بدین شکل ادامه می یابد( پلامر ،2007)

اهداف درس پژوهی

هدف اولیه درس پژوهی ،بهبود  فرایندهای آموزشی و یادگیری در کلاس درس است.استیگلرو  هیبرت (135،1999) : درس پژوهی را روشی برای اصلاح آموزش و تدریس می دانند، درس پژوهی اولین بار در ایران توسط سرکارآرانی (1378)با عنوان مطالعه درس یا پژوهش مشارکتی معلمان در کلاس درس معرفی شد.

ویژگی های درس پژوهی

1 -مبنای درس پژوهی یک الگوی بهسازی مستمر و بلند مدت است.

2-درس پژوهی بطور مداوم بر یادگیری دانش آموزان متمرکز است.

3-درس پژوهی نوعی همکاری گروهی و مشارکتی است.

4-درس پژوهی بر بهبود مستقیم آموزش با توجه به شرایط تاکید دارد. درس پژوهی تلاش می کندمعلمان را در

فرایند تدریس به تفکر(تامل) برنامه ریزی(طراحی درس)،اجرا ،مشاهده فعال، باز خورد،باز اندیشی،یادگیری گروهی،گفت و گو، تبادل نظر و تجربه ترغیب کند.

هدفهای درس پژوهی

هیث کوک(2010)معتقد است که هدف درس پژوهی بهبود فرایند طراحی درس ،بررسی و نوآوری در راهبردهای

آموزشی ،ارزیابی نتایج و بازخورد دادن به نظام و ارزیابی تفکر]یادگیری[دانش آموزان می باشد،که همگی از جمله صلاحیت های حرفه ای معلمان است.بطور خلاصه سربین و کپ (2006)هدف های درس پژوهی را در موارد زیر خلاصه کرده اند:

-درک بهتر چگونگی یادگیری دانش آموزان از آنچه معلم تدریس می کند.

-خلق نتایج کاربردی و قابل استفاده برای معلمان دیگر در همان موضوع درسی

-بهبود و اصلاح تدریس از طریق پژوهش مشارکتی و نظام مند.

پیش نیازهای لازم برای اجرای موثر درس پژوهی با مشارکت فعال همه ی عناصر آموزش عبارتند از:

1-تاکید بر آموزش نه آموزگار(معلمی نه معلم)

2-احساس نیاز به چالش کشیدن گذشته برای نوآوری در آینده

3-تاکید بر فهم درست این نکته ی مهم که درس پژوهی بیشتر فرایند گراست تا نتیجه گرا

4-تمهید وفاق ذهنی برای فعالیت مشارکتی اثر بخش و درون زا

5-تنظیم متناسب آرمان و عمل در مناسبات اجتماعی مدرسه

6-آمادگی برای حرکت از آموزش به یادگیری و تاکید بر یادگیرنده

ارزشیابی تدریس و بازتاب تاثیر آن در برنامه ریزی مجدد طرح درس

اظهار نظر معلم مجری طرح درس در مورد تدریس خود ،بیان نظر خود درباره ی چگونگی اجرای طرح درس و مسائل عمده آن بعد معلمان عضو گروه با دیدی انتقادی درباره ی قسمت هایی از درس که از نظر آنان مشکل داشته حرف می زنند. تمرکز بر درس است نه معلمی که آنرا آموزش داده درس محصول گروه است و همه اعضا در مورد نتیجه برنامه خود احساس مسئولیت می کنند و در واقع از خود انتقاد می کنند. دبیر تیم تمام نقطه نظرات را یادداشت می کند.

تجدید نظر در تدریس

معلمان گروه درس پژوهی با توجه به مشاهدات و بازخوردها در درس تجدیدنظر می کنند(مواد آموزشی ، فعالیت ها، سوال ها و . . . )

یک سوال اساسی چگونه می توان برنامه را بهتر اجرا کرد ؟

با توجه به مشاهدات و یادداشت های معلمان ، واکنش های دانش آموزان و نظرات معلم مجری ،در طرح درستجدید نظر می شود.

ممکن است ( روش تدریس ،فعالیت ها ، سوال ها، مسائل مطرح شده ، مواد و رسانه انتخاب شده یا همه اجزای درس ) تغییر کند تا در دور بعد تدریس نتایج بهتری عاید شود.

۶-آموزش درس تجدید نظر شده

درس تجدید نظر شده یک بار دیگر با رفع نواقص و بر اساس اصلاحات انجام شده تدریس می گردد .

تدوین طرح درس و تدریس نهایی

این تدریس و تدوین طرح درس  ممکن است توسط همان معلم و در همان کلاس یا توسط یکی دیگر از اعضای گروه و در همان کلاس یا در مکانی دیگر تدریس شود.

در این مرحله اعضای شورای معلمان در تدریس حضور دارند .(ممکن است تعداد معلمان و اعضای گروه بیشتر از دانش آموزان باشد.)

۷-ارزشیابی و باز اندیشی سوال

این مرحله از درس پژوهی که در جلسه مطرح می شود . چه چیزی از درس پژوهی و اجرای آن آموخته شد ؟

یادگیری و فهم دانش آموزان و مساله ای که به خاطر آن پژوهش انجام شد در این مرحله بررسی می شود و تیم از خود می پرسند تا چه اندازه خوب عمل کردیم. بطور کلی میزان تحقق اهداف بیان می شود .

در این مرحله ممکن است از افرادی مانند معلمان مجرب ، مولفان کتب درسی ، اساتید دانشگاه ، انجمن های علمی مرتبط با موضوع درس پژوهی دعوت به عمل آید. همه اعضای شورای معلمان به همراه یک فرد متخصص خارج از مدرسه تدریس را نقد و بررسی و تغییراتی پیشنهاد می کنند.

۸-سهیم شدن در نتایج و دستاوردها

نوشتن گزارش پایانی (تشریح فرایند درس پژوهی و یافته ها همراه با مستندات ، گزارش ها ، فیلم ها ، عکس ها ، صورت جلسات ، نقطه نظرات معلمان و دانش آموزان و اولیا )

بازدیدهای افراد متخصص و مسئولین ؛ بازدیدهای معلمان از مدارس یکدیگر ؛ تبادل تجربیات

معلمان , دبیـــــــــــران, هنرآموزان, مدیران و معاونین ارجمند مدارس همراه ما باشید

امید بسیار داریم همچون سالهای قبل در سال 98 هم معلمان و دبیران ارجمند , هنر آموزان , معاونین و مدیران مدارس و کلیه همکاران فرهنگی و البته دانش آموزان و اولیا عزیز همراه ما باشند.

ما هدف بسیار بزرگی را برای خودمان تعریف و تبیین کرده ایم که همانا کمک به شتاب گرفتن چزخه آموزش در کشور میباشد و امیدواریم زحمات مجموعه همکارانی که با سایت ضمن خدمت فرهنگیان ایران همکاری میکنند موجبات رضایتمندی همکاران گرامی را فراهم آورد.

نمونه های آماده درس پژوهی و سایر فایل های مورد نیاز معلمان و دانش آموزان سراسر کشور

موسسه کمک آموزشی مدیران فردا با تمرکز فعالیت های پژوهشی خود اقدام به تهیه نمونه آماده درس پژوهی اول , دوم , سوم , چهارم, پنجم , ششم ابتدایی کرده و از طریق انتشار آنها در سایت فایل های آماده شده را برای دانلود در اختیار متقاضیان از سراسر کشور اععم از معلمان و فرهنگیان عزیز , دانش آموزان , مدیران و معاونان مدارس و... قرار میدهد .

برای دانلود نمونه های آماده روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود نمونه ها

درس پژوهیامیدواریم در این مسیر ثابت قدم باشیم و بتوانیم بخشی از بار آموزش در مدارس را به دوش کشیده و کمک های مفیدی در جهت پیشرفت فاکتور های آموزشی در مدارس ابتدایی , راهنمایی و دبیرستان کنیم تا انشاء الله کشور با قدرت به سمت تحقق کامل اهداف افق 1404 در بخش آموزش پیش برود.

اهداف مدیران فردا از تهیه فایل های پژوهشی

مدیران فردا تشکیل شده است از گردهمایی بیش از 100 معلم و دبیر بازنشسته و شاغل و هدف بزرگی چون کمک به بهبود شاخص های آموزش کشور را دنبال میکنیم, ما برای تحقق اهداف متعالی که برای خودمان تعریف کرده ایم زمانهای بیکاری خودمان را به تهیه و تدوین فایل های آموزشی و پژوهشی اختصاص میدهیم و به هیچ وجه نگاه مادی نداشته و نخواهیم داشت .

آیا دانلود فایل از سایت هزینه دارد؟

بخاطر هندل کردن هزینه های نگهداری و پشتیبانی و تولید محتوای سایت و البته خریداری برخی از فایل ها که همکاران و پژوهشگران دیگر تدوین کرده اند 70 درصد نمونه فایل های درس پژوهی , اقدام پژوهی , گزارش تخصصی , طرح جابر و طرح کرامت که روی سایت بارگذاری شده اند با پرداخت مبالغ بسیار ناچیزی قابل دانلود میباشند و 30 درصد از فایل ها( عموما مقاطع پایین تر ) رایگان قابل دانلود هستند.

مرکز دانلود گویا طرح

10 Dec 2018